Bijlage 1

Bijlage 2

Bijlage 3

Bijlage 4

LID WORDEN

Je wordt lid van Coop Centraal door €25 te doneren aan De Coöperant vzw. Later in het project zullen we overstappen van een vzw naar een cv en zal elke coöperant een aandeel moeten aanschaffen. Vanaf het moment dat je lid bent geworden, verwelkomen we je met een telefoontje met meer info. Regelmatig wordt er ook een startsessie georganiseerd waarin we alle nieuwe coöperanten samen proberen te brengen. Hier kun je concreet kiezen wat voor werk je ziet zitten bij Coop Centraal en leren we elkaar kennen. Het is ook mogelijk om op een, te communiceren, zaterdag naar de winkel te komen en even mee te draaien met de werking. Enkel leden mogen aankopen doen in de winkel, we gaan hier momenteel nog soepel mee om, zodat mensen de kans krijgen ons te leren kennen als ze toevallig binnenstappen. Het is wel de bedoeling het concept van de winkel uit te leggen aan mensen die aankopen zonder lid te zijn zodat ze zo snel mogelijk wel lid worden. Zo zien we er op toe dat dit niet op regelmatige basis voorkomt.

WERKEN

Bij Coop Centraal werkt iedereen elke maand een paar uur mee.
Dit kan op 2 manieren:

1. Je wordt vaste coöperant: elke maand neem je op een vast moment een shift op. Voor het begin van elke maand wordt het overzicht nog eens doorgegeven ter herinnering en bevestigt elke vaste coöperant hun aanwezigheid.
2. Je wordt vliegende coöperant: je bent flexibel en kan shiften opnemen waar extra nodig is.

Dit gebeurt aan het begin van elke maand via een overzichtsformulier met alle open shiften. Om operatief te zijn zou elke actieve coöperant 1 shift per maand moeten werken. Echter omdat ons project nog in opstart is, is elke coöperant maar verplicht om 1 shift per 2 maanden op te nemen. Als je regelmatig aankoopt en drie maanden opeenvolgend geen shift opneemt, wordt er van je verwacht dat je een extra shift opneemt. Zo compenseer je het werk dat je Coop Centraal verschuldigd bent.
Het is geen optie om meer te betalen en in ruil daarvoor geen shift op te nemen. Dit staat in schril contrast met wat Coop Centraal tracht te doen. Gemeenschapsvorming is één van onze belangrijkste waarden en valt niet af te kopen. Noch is het een optie iemand anders te betalen om je shift uit te voeren. De werkplanning kan je vinden via de webshop, als je ingelogd bent via het kopje ‘Werkplanning’. Hier vind je zowel het maandelijkse overzicht van de vaste en ingeplande shiften (zoals deze link), open shiften kan je herkennen aan de lege, geel gefluoriceerde vakjes en mag je altijd zelf je naam aan toevoegen. We werken op dit moment met een maandelijkse planning, wat betekent dat er sommige maanden meer shifts zijn dan andere maanden afhankelijk van het aantal bestelmomenten en het aantal dagen in de maand.
De werkplanning wordt 2 weken voor het begin van een nieuwe kalendermaand ook nog eens via mail doorgestuurd en in de regelmatige mails zullen oproepen staan voor shifts die nog niet ingevuld zijn.
Laat het altijd zo veel mogelijk op voorhand weten als je niet kunt komen werken en ga zelf op zoek naar vervanging via de Whatsapp-kanalen. Zo zorgen we ervoor dat er niemand last-minute hun planning moet aanpassen om ervoor te zorgen dat de winkel toch open is.
Je staat altijd samen met iemand die al winkelervaring heeft, een ‘veteraan’ die weet wat er moet gebeuren tijdens een bepaalde shift. Als je eenmaal wat ervaring hebt opgedaan, kan je ook de rol van veteraan opnemen. Er zijn enkele terugkerende taken: winkel openhouden, winkel kuisen, levering uitpakken en bestellen bij de groothandel. Voor deze taken wordt ten laatste een dag op voorhand een briefing doorgestuurd met de uitleg van de taak en eventuele extra/speciale taken van die week.

Iedereen?
Op dit moment werkt iedereen die deel is van Coop Centraal elke maand een paar uur mee. Er wordt nog geen rekening gehouden met de grootte van het huishouden of voor hoeveel personen je boodschappen doet. Dit betekent dat zowel een gezin van 5 personen die coöperant is, als een alleenstaande die coöperant is, beide een shift per maand zullen werken.
Dit kan veranderen in de toekomst na bespreking op een volgende AV.

Proefperiode van twee maand
Als nieuw lid ben je niet verplicht om een shift op te nemen. Dit mag zeker wel en is zeker aan te raden. Zo krijg je een beter zicht op wat de verschillende shiften inhouden en leer je makkelijker andere coöperanten kennen. Na deze proefperiode verwachten we dat mensen een shift of concrete taak opnemen en worden ze hierover gecontacteerd.

Ik kan niet komen werken. Wat nu?
Kan je de shift niet opnemen door dat je ziek bent of moet zorgen voor iemand die ziek is? Je moet in dit geval niet inhalen, al kan het wel voorvallen dat je van shift ruilt met iemand anders indien er geen extra vervanging mogelijk is. Last-minute afzeggen (48u voor de start van de shift zonder gegronde reden) zorgt voor veel extra werk. Het is hier dan ook de bedoeling dat je deze shift inhaalt en een extra shift opneemt ter compensatie.

Uitzonderingen
Natuurlijk kunnen er altijd onvoorziene situaties voorkomen. We gaan hier zo meegaand mogelijk mee om. Als je ziek bent, ben je gewoon ziek.
– Ziekte
– Overlijden van een naaste

Vakantie-modus
In de vakantiemaanden juli en augustus voorzien we ons op andere openingsuren.
Ben je een hele maand afwezig? Laat dit dan weten, dan hoef je deze maand ook niet te werken.

UITSTAPPEN
Op dit moment werken we nog via de bestuursvorm vzw en is het niet mogelijk je donatie terug te krijgen als je geen lid meer wilt zijn van het project.

Algemene Vergadering november 2023

Verslag AV 22 oktober 2023

We besloten volgende campagnes op te zetten. We nodigen iedereen uit die zin heeft om mee na te denken over één van de volgende thema’s:

  • We zijn op zoek naar iemand met boekhoudingservaring!
  • Onboardingscampagne en activeringsstrategie
    -> Hoe verwelkomen we nieuwe leden?
    -> Hoe zorgen we ervoor dat bestaande leden actief worden?
    -> Hoe maken we duidelijk wat een shift bij Coop Centraal allemaal kan inhouden?
    -> Hoe communiceren we intern?
  • Plan 500
    -> Hoe kunnen wij mensen ondersteunen die voor ons mond-aan-mond reclame willen maken?
    -> Op welke activiteiten in de stad willen we aanwezig zijn?
    -> Waar kunnen we infosessies organiseren?
  • Horecastrategie en partnerschappen
    -> Welke organisaties kunnen/willen bij ons aankopen?
    -> Op welke cafés willen we flyers/posters hangen?

Herinrichting winkel
-> We hebben plaats te weinig! Onze rekken raken stilaan vol en onze winkel oogt een beetje rommelig. Wie helpt met nadenken over hoe we onze winkel inrichten?

Goedkeuring agenda
De AV keurde de agenda goed!

 

Huisbezoeken
1. Korte rapportering ter zitting door Amre & Jakob.

De huisbezoeken zijn ervaren als waardevol, zowel door Amre & Jakob als door de coöperanten die zij spraken. Er is input verzameld over wat er goed is en wat beter kan. Alle 1-op-1-gesprekjes zijn iets te tijdsintensief dus het plan is om een soortgelijk moment te organiseren in kleinere groepjes voor recent aangesloten coöperanten. De tegenstelling tussen het aanbieden van enkel biologische producten en het coöperatieve model (aanbieden van producten die gekozen worden door de groep met de coöperatieve werkwijze, zie ‘Conceptuitleg’) blijkt minder prangend dan eerst gedacht.

 

 

Conceptuitleg (zie bijlage)

  1. Jakob deed een voorstel om de filosofie van Coop Centraal te synthetiseren, op basis van de manier waarop hij die op verschillende evenementen heeft voorgesteld.

De basisstelling van die synthese is dat Coop Centraal een supermarkt tegen klimaatverandering is. Het mogelijks controversiële aan de synthese is dat ze niet de winkel zelf ziet als de plek waar we het grote verschil willen maken (de hele distributieketen van voeding is volgens Our World in Data goed voor ongeveer 5% van de wereldwijde uitstoot van fossiele brandstoffen, supermarkten zelf voor minder dan 1%)

Vanuit het standpunt van een rechtvaardige klimaattransitie is een supermarkt dus niet de beste plek om te veranderen. Coop Centraal probeert impact te maken op drie manieren

  • Door een rechtvaardige klimaattransitie te financieren
  • Door een rechtvaardige klimaattransitie met werkkracht te ondersteunen 
  • Door bij zowel overheden als leden te lobbyen voor een ambitieuzer klimaatbeleid

Die drie doelen zijn enkel haalbaar als Coop Centraal een project wordt op een grote schaal, dat samenwerkt over verschillende steden heen en zich niet beperkt tot een niche aanbod voor de mensen die al mee zijn, maar dat we proberen een zo groot mogelijk deel van de Belgische voedingsmarkt te ‘coöperativiseren’: als wij samen konden beslissen waar de 206 miljoen winst die Colruyt Group vorig jaar maakte naartoe zou gaan, kunnen we heel wat bereiken. Wanneer we enkel bewuste voeding verkopen (in Vlaanderen goed voor zo’n 2% van de markt), kunnen we daar geen aanspraak op maken. Het bijkomende voordeel is dat we er zijn voor zowel de mensen die wakker liggen op het einde van de maand als voor de mensen die wakker liggen van het einde van de wereld (en zeker voor de overlap).

 

Opmerking AV: Het gaat niet over de uitstoot maar over sociale rechtvaardigheid.

 

 Kortom, willen we een ‘Colruyt’ worden die het geld in publieke handen steekt, wat wij bijdragen met onze originele insteek zijn werkuren over om aan de klimaatbeweging te besteden, een verenigingsplatform & lobbykracht. Concrete vraag: vaak linken mensen coöperaties direct aan ethische, lokale producten. 

Stelling ter discussie: ‘Accepteren we het dat niet draait om wat je koopt maar hoe je koopt (coöperatieve werkwijze) of willen we een winkel met enkel een bepaald type producten?’.

 

Opmerking AV: Is het mogelijk om de twee samen te voegen?
Reactie AV: Huidige gamma zeker behouden maar ook uitbreiden, zie de supermarkt La Louve in Parijs: drie merken strategie (1x lokaal/ecologisch, 1x groothandel en goedkoop, 1x bekendste product). Het bekendste product zou sowieso gekocht worden door mensen in andere supermarkten (waar minder ethische en coöperatieve werkomstandigheden zijn dan in onze winkel).

Herformulering stelling ter discussie: Wat willen we in feite aanbieden? 


Opmerking AV: Tijdens de AV staan er meerdere mensen wel achter het huidige gamma: producten hoeven niet per se 100% bio te zijn maar de ethische en lokale waarden zijn wel belangrijk.

Reactie AV: Ja, maar dan blijven we een niche-winkel, zeker als we willen uitbreiden naar bv. studenten of andere groepen consumenten in de toekomst. Voor veel bevolkingsgroepen lijkt bio onbetaalbaar, zelfs als ze 10-20 procent goedkoper worden door onze werkwijze.

Reactie AV – Amre & Jakob: Foodcoop biedt een bekend en een nicheproduct aan naast elkaar, dit past perfect in een supermarkt waar veel verschillende mensen komen en elkaar kunnen ontmoeten, als we een minder uitgebreid gamma aanbieden verliezen we dit mooie deel van de diversiteit van een supermarkt. Belang van de schaal, La Louve liet ons weten dat bij de coöperaties die zij al hebben begeleid in de opstart kleine winkels het vaak niet overleven omdat coöperanten het niet zien zitten 1 shift te werken per maand als ze niet al hun producten bij een bepaalde winkel kunnen kopen.

 

Herformulering door de AV: Is er iemand tégen de uitbreiding naar normale merken, andere producten?
Opmerking AV: Gaat het hier over niet-bio producten, grotere merken of eerder multinationals zoals Unilever & Coca Cola?

Reactie AV: Het coöperatieve model is ons eerste verkoopsargument, mensen die meewerken aan Coop Centraal kunnen wel tegen multinationals zijn maar dit betekent nog niet dat ze deze niet in huis halen. We laten de optie open aan onze coöperanten om keuzes te maken in de winkel maar geven wel genoeg informatie over producten, onze coöperatieve werking is de essentie. Het aanbieden van niet-bioproducten werd verder niet bediscussieerd.

 

Voorstel van de AV: Elk product voorleggen aan de Algemene Vergadering?
Reactie AV: Nee, producten waar mensen het niet mee eens zijn kunnen wel aan bod komen op de Algemene Vergadering. Producten mogen in de winkel liggen zonder dat ze 1-voor-1 goedgekeurd worden op de AV.
Reactie AV: Wat dan met onze democratische werking? Nu komen er te weinig mensen naar de AV om echt democratisch te zijn, wat kan betekenen dat enkele mensen met een sterke mening een grote invloed zouden hebben op welke producten er in de winkel blijven.

Reactie AV: Als je niet naar de AV komt kan je voorlopig ook geen inspraak hebben.


Conclusie van de AV: De conclusie uit dit debat duidelijk synthetiseren en communiceren. De productcommissie communiceert over hoe ze beslissingen maakt en houdt bijeenkomsten waarop coöperanten inspraak hebben over de nieuwe producten en het productgamma. Daarnaast wordt iedereen met enige regelmaat bevraagd over de producten (bv. via een formulier) en de belangrijkste beslissingen van deze commissie worden goedgekeurd op de AV. Ook werd beslist dat het voorzien van informatie over de producten (zoals via tags/etiketten met bepaalde waarden zoals bio / eco / veggie-vegan / oorsprong / …) en leveranciers.

Contact met de bredere coöperatieve beweging

  1. La Louve, La Osa, Foodcoop BCN en Supercoop Madrid (gestopt door covid-pandemie)

We gingen deze zomer langs bij vier buitenlandse supermarkten. Enkele verschillen en gelijkenissen over deze supermarkten werden gedeeld.
Essentie: Vooral binding met coöperanten is belangrijk, naast locatie. Sommige supermarkten opteren voor een lagere verkoopmarge op de -volgens hen- basisproducten. Verschillende supermarkten hebben andere ervaringen met bulkproducten, al zijn deze overwegend positief: ze benadrukken dat voldoende rotatie en de juiste klimatologische omstandigheden noodzakelijk zijn.

  1. Eurocoop

We legden contact met de Europese federatie van consumentencoöperaties, die erg enthousiast waren over ons initiatief. 

Op woensdag 11/10 ontmoeten we in Brussel een delegatie van de Finse groep S, een coöperatie met 46% marktaandeel die zeer enthousiast waren over onze innovatie en ons project als zinvol ervaren, wat écht motiverend werkt. We proberen via hen middelen te krijgen om de verschillende Food Coops in Europa te documenteren en een netwerk op te bouwen. Dit kan onder andere handig zijn om ons te verenigen naar leveranciers toe, wat de prijzen kan drukken. Ook hebben sommige grotere coöperatieve supermarkten huismerken en producten die ze onderling uitwisselen, wat voor onze winkel ook interessant kan zijn met de Franse, Nederlandse of Duitse coöperaties (een bestaand voorbeeld hiervan is Coop Trading waar Zweden, Finland, Denemark & Noorwegen in verenigd zijn). De secretaris-generaal van Eurocoop houdt ons op de hoogte.

Opmerking AV: We legden ook al contact met de Waals-Brusselse coöperatieve supermarkten via Collectif 5C, al waren zij grotendeels Franstalig. 

Ook in Vlaanderen bestaat er een lerend netwerk voor samenwinkels, georganiseerd door Wervel.

Vanuit bovenstaande organisaties kunnen we misschien hulp krijgen van mensen met meer ervaring voor het samenbrengen op Europees niveau, iets dat zeker niet enkel vanuit ons moet komen.

 

  1. Coopkracht (‘5)

We legden contact met Coopkracht, de Vlaamse netwerkorganisatie voor coöperatief ondernemerschap. Dit was boeiend, we hebben op dit moment geen budget om ons lid te maken van de koepel maar zullen wel regelmatig activiteiten van hen rond coöperaties delen en toevoegen aan onze nieuwsbrief indien relevant.

 

Conclusie: We delen in de toekomst meer evenementen mee in onze nieuwsbrief rond coöperaties (zowel van Coopkracht, lerend netwerk samenwinkels als via andere coöperaties zoals op onze lezing in De Studio). 

Juridisch en Financieel

Onze cijfers zijn voorlopig okay. Hieronder zie je een overzicht van de data die we uit de webshop kunnen halen. Goed om weten: om rendabel te zijn hebben we in theorie €2000 inkomsten/maand nodig. Per €100 aan producten die we verkopen hebben we €20 winst. Onze maandelijkse kosten bedragen €360. Als we €2000 omzet/maand hebben zitten we daar dus lichtjes boven (€400 inkomsten/maand). Dat is echter exclusief jaarlijkse kosten zoals een boekhouder en investeringen, maar ook exclusief producten die we moeten weggooien omdat ze over datum zijn. Voorlopig zijn dat er nog niet veel, maar we blijven waakzaam. We schrijven hier ‘in theorie’, omdat we geen rekening houden met de aankoop van onze stock. 

Zolang die verkocht wordt, is dat niet echt een probleem, maar we kunnen de stock tegelijkertijd ook niet zien als geld dat op de bank staat. Omdat we ons aanbod blijven uitbreiden, investeren we op dit moment eigenlijk al onze winst in stock, een gegeven dat we in de gaten moeten houden.

De enorme sprong in oktober is te verklaren door onze wijnhandel, die een eenmalige omzetstijging van meer dan €1000 betekende.

 

Wanneer we bij deze cijfers de verkopen in de winkel rekenen, zijn de gegevens iets gunstiger. Merk op dat in de onderstaande grafiek slechts de helft van de inkomsten van oktober meegeteld werden.

 

Een van de voornaamste redenen dat ons project in leven is gebleven, is de €25 inschrijvingsgeld die elk lid betaalt. Zeker in het begin van het project hebben we die pot moeten aanspreken om de kosten te dekken. Die inkomsten herhalen zich niet, dus we leggen liever de focus op het vergroten van de omzet.

 

Een ietwat verontrustwekkende grafiek is die van de bestellingen. We zien dat voornamelijk de gemiddelde bestelwaarde stijgt (de grafiek rechts) en we geen significante stijging bereiken in het aantal bestellingen. Dat is mogelijks deels te verklaren door een influx aan leden die rechtstreeks in de winkel producten kopen, maar zorgt er wel voor dat we steeds afhankelijker zijn van een aantal loyale terugkerende bestellers.

Voorlopig hebben we geen reden tot paniek, omdat we conservatief omgaan met ons geld en weinig kosten hebben. Willen we echter een rendabel project worden, dan moeten we tegen ons eenjarig bestaan in februari wel significant meer omzet draaien.

 

Discussiepunt AV: De nieuwe leden zijn vooral actief geworden doordat er meer info is gegeven over het 3 uur per maand werken, daar zij eerst afgeschrikt waren hiervan. Belang is dat de we nu meer coöperanten over de lijn halen om ook te bestellen i.p.v. dat elk lid per se 3u per maand werkt, we zitten in een groeifase waarbij het aantrekken van nieuwe coöperanten op een exponentiële wijze moet gaan.
Reactie AV: Is het niet moeilijk onszelf een coöperatief-participatieve supermarkt te noemen als we het participatieve aspect niet toepassen en het werken optioneel laten?
Tegenreactie AV: Ja, maar financieel break even draaien zet ons in een comfortabele positie om van daaruit verder te groeien.

Discussiepunt AV: is 1 shift werken gelijkaardig aan een nieuwe coöperant aanbrengen?
Reactie AV: Kan, wel opletten dat niet altijd dezelfde mensen in Coop Centraal werken. Nood aan meer duidelijkheid over de taken die er op dit moment zijn (veel breder dan in de winkel staan!). Conclusie: opzetten van een duidelijke communicatiestrategie rond ‘Wat betekent het om te werken in een coöperatieve?’.
Input AV over communicatiestrategie: duidelijkheid over taken, ‘zet je Talent in bij Coop Centraal’, ‘het is geen vrijwilligerswerk, je kan X euro besparen door actieve coöperant te worden’, dit om het idee ‘ik moet lidgeld betalen & nog eens werken ook voor mijn boodschappen’ tegen te gaan.

Discussiepunt AV: Onduidelijk wie op dit moment het aanspreekpunt is.
O.a. nog onduidelijkheid in de Whatsappgroep voor de winkel, waarin de veteranen nu vaak gevraagd worden extra te werken terwijl ze al een vaste shift opnemen.
Conclusie: Whatsapp groep aanmaken voor de vliegende coöperanten (mensen die geen vaste shift opnemen).

Discussiepunt AV: onboardingsmeeting. In 10 zinnen kort kunnen uitleggen wat de coop is, wat werken in de coop inhoudt, welke verschillende rollen er zijn.
Conclusie: De ‘kerngroep’ en mensen die zich hierover willen engageren creëren voorstellen die op deze onboardingsmeeting (i.p.v. op de AV) worden besproken, zoals een formulier waarin je je talenten/bijdragen kan aanduiden. Starten met organiseren van kleinere info-avonden om onduidelijkheden weg te nemen en te activeren per +- 5 coöperanten, kan via Zoom.

Vraag op de AV: Wie is er op dit moment coöperant?
Verschillende leeftijden in de winkel volgens Jakob, interessant om verder in te kijken. Bijvoorbeeld gezinnen met jonge kinderen hebben veel producten nodig maar kunnen misschien geen 3u per maand investeren, maar misschien wel andere taken opnemen of 3 leden werven.

Input AV: Belangrijk om Oud-Berchem meer te engageren, een van de meest logische groepen om aan te spreken! Flyers afgeven met een woordje, eventueel ook een nieuwe infosessie in Tati?

Nieuwe partnerschappen (‘10)

De thee die je in De Studio drinkt komt binnenkort uit Coop Centraal. Hetzelfde geldt voor de ingrediënten van de volkskeukens van het Anarchistisch Collectief Antwerpen. 


Discussiepunt AV: Kunnen we coöperanten aantrekken door hen, net zoals externe organisaties, een hogere marge te laten betalen op producten? Conclusie: geen fan van, zorgt voor een soort van klassensysteem binnen de coop waarbij zij die het zich kunnen veroorloven geen werkshiften opnemen waardoor de gemeenschapsvorming stroef kan lopen. In Foodcoop BCN voerden ze onlangs een publieke prijs in voor mensen die geen lid zijn omdat ze meer omzet nodig hebben. La Osa, La Louve en Park Slope raden dat echter af.

 

De AV keurde het goed dat we met hen samenwerken, ook nuttig om onze vaste kosten te dekken.

 

Welke organisaties zouden er nog bij ons kunnen aankopen & zorgen voor een vaste inkomst?

  • De Europese School wordt bevraagd
  • Mogelijks partnerschap met de Universiteit van Antwerpen? Zij zijn reeds enthousiast over ons. Een professor van de faculteit Rechten stelde voor op lange termijn een samenwerking op poten te zetten waarbij studenten onderzoek doen naar coöperaties.
  • Aanspreken van de coöperatieve as van Berchem.
  • Denk jij nog aan iemand? Contacteer hen of geef het idee aan ons door.

 

  1. Vers van Hier

Enkele leden van de AV willen graag de samenwerking met Vers van Hier weer op de agenda zetten. Vorige AV besloten we niet aan hen te leveren. Volgens die leden was het echter niet duidelijk dat zij verschillende afhaalpunten hebben, waardoor we een nieuwe afzetmarkt zouden creëren.
4 mogelijke nadelen aan deze samenwerking:

o Geen 30% marge mogelijk

o Gaat vermoedelijk niet om een hele grote afzetmarkt

o Probleem met aanleggen van stock, elk product stock is verlies

o Veel werk met de import -> wie gaat dit werk doen? 

De AV delegeert deze beslissing aan Mirte, aangezien die het extra werk zou uitvoeren die deze samenwerking zou betekenen, maar geeft een licht negatief advies.

Producten

Nieuwe leveranciers (‘20)

  1. De Siroperie

Met De Siroperie halen we een sterke lokale producent binnen in onze winkel. De samenwerking verliep tot nu toe erg vlot en amicaal. We gaan zelf de siropen ophalen en vermijden zo portkosten. In de toekomst moeten we mogelijk wel een stock aanleggen.

 

  1. Hygiena

Hygiena is een belangrijke verdeler van droge biovoeding en is onderdeel van de Lea Natur Compagnie, een groep samenwerkende bedrijven die merken als Le Pain des Fleurs bezitten. Tot dusver verliep ook deze samenwerking goed en Hygiena is dankzij regelmatige promoties en producten in de middle range een grote aanwinst voor Coop Centraal.

 

  1. Domaine des Cognettes

Samen met wijnhandelaar Jan Graré voeren we Franse wijn in, die je kon proeven op 14/10 in onze winkel. De wijn is handgeplukt en gebruikt de natuurlijke gist in de schil van de druif, waardoor je de biodiversiteit die aanwezig is op het domein kan proeven in de smaak. We hebben in totaal 300 flessen in de aanbieding en de proeverij was een succes.

 

  1. Groothandels vs. kleine producenten

La Louve raadde sterk af om samen te werken met veel kleine producenten. Hun redenering: als middelgrote supermarkt heb je al gauw 4000 artikelen/referenties. Kleine producenten hebben vaak niet meer dan 10-15 producten. Dat zou betekenen dat we ongeveer 400 producenten nodig hebben om ons aanbod uit te bouwen. 400 producenten, dat zijn 400 bestellingen per periode, 400 vervoersmiddelen die gebruikt moeten worden, 400 levermomenten, 400 facturen die betaald moeten worden, 400 keer communiceren… Kortom: een logistieke nachtmerrie voor zowel producent als verkoper.

Hieronder een visuele voorstelling:

 

Via mail ontvingen we opmerkingen van twee coöperanten die toch vinden dat we ons hier extra voor moeten inzetten.

 

De AV gaat ermee akkoord dat we ons aanbod voornamelijk baseren op groothandels, maar sluit niet uit dat we direct samenwerken met kleine producenten.

 

  1. Groenten, fruit en aardappelen (AGF)

A-ploeg stelde dat zolang we niet genoeg rotatie hebben om consistent eenzelfde hoeveelheid groenten en fruit af te nemen bij boeren, dit voor hen erg onhandig is. Boeren zijn vooral op zoek naar een zeker inkomen, omdat ze erg marktafhankelijk zijn.
Conclusie: we kunnen AGF opstarten vanuit groothandels en later als we een regelmatigere vraag hebben dit herevalueren. Starten zonder sla, wel aardappels, appels, rode bieten, ajuinen etc.

Vraag AV: Wat met groentenpakketten? Vers van Hier levert op dit moment al groentenpakketten bij ons, eerder omslachtig om dit verder te promoten, want is via een aparte website.
Conclusie: Ivo polst bij Kornél over hun groentenpakket, aangezien zij op zoek zijn naar een overnemer van hun zaak.

De AV keurde dit voorstel goed.

 

  1. Uitbreiding aanbod

Werkgroep producten ging op zoek naar een hele reeks producenten en groothandels met wie we ons aanbod kunnen uitbreiden. In de loop van oktober hebben we een aantal

 

  1. Cidernations
    Tasting op Coop Salon was fijn, geen echt enthousiasme om het product te verkopen.
  2. Oxfam

De AV keurde het goed dat we met hen samenwerken, blijft bij etenswaren.

 

  1. Conventionele dranken

Drankencentrale Verschueren – Groot familiebedrijf, doen elke dag een tour in Antwerpen, zetten volgens hen in op service, hebben lage leverkosten wat hen aantrekkelijk maakt voor ons. 

De AV keurde het goed dat we met hen samenwerken

 

Communicatie 

We merken dat we naamsbekendheid beginnen te hebben, hoera!
In het kort: veel evenementen gedaan de laatste periode, dit leverde ons niet echt veel leden op maar we hebben wel vaak ons verhaal kunnen doen & zo ‘zaadjes kunnen planten’.

Salon de Nieuwe Tijd 

Amre sprak eind augustus op salon De Nieuwe Tijd. Dat leverde ons wat promotie en één lid op.

 

‘t Kwartiertje flyerronde

Via een coöperant kregen we de kans om een flyer te steken bij elke editie van het Kwartiertje, de krant van het Groen Kwartier. Dat leverde ons voorlopig één nieuwe coöperant op.

 

Coöperaties, een vergeten ondernemingsvorm?

Jakob gaf een lezing in De Studio op 5/10. Er waren ongeveer vijftig mensen. We haalden er voorlopig een vijftal inschrijvingen mee binnen en brachten onze boodschap bij een heel aantal nieuwe mensen. Het promotiefilmpje voor die avond werd door 4600 mensen bekeken, deze promo heeft ons zeker geholpen.
Kan nog eens herhaald worden (met een sterke focus op Coop Centraal) aangezien er veel mensen waren die interesse hadden maar niet konden komen naar dit moment. De presentatie slides zijn gefinaliseerd en kunnen mee op pad.

Ecodroom:
Danku Tania, Jelle & René! We hebben veel producten kunnen verkopen (Siroperie in concessie, koeken en sapjes), tot op heden geen nieuw lid. Babbeltje is al nuttig voor naamsbekendheid, volgende keer bij een gelijkaardig evenement Coop Centraal meer in de verf zetten.

Kickoff van Antwerp Take-Off:
Totaal ander publiek dan de andere evenementen, we hadden hier een talk-show en standje. Veel oprechte interesse en fascinatie over het ontbreken van een persoonlijk winstmodel bij een publiek dat we anders minder bereiken.

Boekvoorstelling Sensing Earth:
Georganiseerd door Pascal Gielen rond het belang van kunst in de klimaatcrisis, 1 persoon toonde interesse in Coop Centraal.

Share Fest

Op 25/11 nemen we deel aan het Share Fest van De Transformisten. We gidsen mee in een stadssafari langs deelprojecten in Berchem en mogen tijdens twee wandelingen reclame maken voor ons project. We zoeken nog twee coöperanten die daar aan willen deelnemen. 

 

Coop Vriendenweek

Iedere laatste week van de maand organiseren we de coop vriendenweek, extra gezellige openingsmomenten met mensen die meer info geven over de winkel. Je kan dan ook zonder lid te zijn winkelen en we hopen dat mensen eens met een potentieel geïnteresseerde vriend of vriendin in de winkel komen.

 

Plan 500

Verschillende coöperanten vonden in de coöperanten gesprekken dat we leden harder moeten aansporen om nieuwe leden te betrekken. Als iedereen iedere maand 1 persoon lid maakt bij de coop, hebben we in december 500 leden. Om dat te faciliteren zijn we op zoek naar een reeks geëngageerde coöperanten die deze campagne willen begeleiden.

 

De AV beslist dat we deze campagne zullen voeren.

Discussiepunt AV: Gebruiken we stickers ter promotie? Komt over als weinig milieubewust voor sommigen, onduidelijk in welke mate die legaal is en kan een dubbel gevoel geven. 

Gemeenschap

130 leden!

Ons initieel momentum is tijdens de zomervakantie verloren gegaan, maar ondertussen komen we terug op gang door verschillende promotiewerken.

Nieuwe onboarding-procedure

Om meer leden om te zetten naar actieve leden proberen we meer contact te maken met mensen die zich inschrijven als coöperant. We geven hen een account op de webshop, sturen hen een mail met een overzicht van de belangrijkste informatie en contacteren hen telefonisch (vaak voicemail).
Deel van de nieuwe onboardings-procedure is het spiksplinternieuwe ‘Handboek van de Coöperant’,deze vindt u in bijlage voor feedback (lay-out, onduidelijkheden, missende informatie). 

We zijn echter nog op zoek naar verbetering in deze procedure, die voorlopig de wensen overlaat. 

Suggestie AV: Enkele kopieën van het handboek in de winkel leggen zodat mensen een leidraad hebben om uitleg te geven over de Coop aan geïnteresseerden.

 

Salon Coopératif

Iedere eerste vrijdag van de maand organiseren we in de Peperfabriek het Salon Coopératif. We proeven dan staaltjes van producten die we krijgen en beslissen of we die willen verkopen in onze winkel. Seppe maakte voor de eerste editie een grappige quiz en de aanwezigen vonden dat de avond voor herhaling vatbaar was. Volgende editie is op 3/11 in de Peperfabriek, proeverijen op de planning zijn Bieren van Begeerte of Gistgeest en De Grote Kolatasting.

 

Werkplanning 

Afgelopen weken hebben we systematisch een tekort gehad aan mensen in de winkel, voornamelijk omdat we zelf slecht georganiseerd waren. We willen daarom een commissie oprichten die zich bezighoudt met het uitwerken van een systeem voor het beheren van die werkplanning: het aanspreken van leden om een (vaste) shift op te nemen en het vinden van oplossingen wanneer er zich problemen voordoen.

 

De AV keurde deze beslissing goed en [deze leden] willen deel uitmaken van de commissie