Bijlage 4

LID WORDEN

Je wordt lid van Coop Centraal door €25 te doneren aan De Coöperant vzw. Later in het project zullen we overstappen van een vzw naar een cv en zal elke coöperant een aandeel moeten aanschaffen. Vanaf het moment dat je lid bent geworden, verwelkomen we je met een telefoontje met meer info. Regelmatig wordt er ook een startsessie georganiseerd waarin we alle nieuwe coöperanten samen proberen te brengen. Hier kun je concreet kiezen wat voor werk je ziet zitten bij Coop Centraal en leren we elkaar kennen. Het is ook mogelijk om op een, te communiceren, zaterdag naar de winkel te komen en even mee te draaien met de werking. Enkel leden mogen aankopen doen in de winkel, we gaan hier momenteel nog soepel mee om, zodat mensen de kans krijgen ons te leren kennen als ze toevallig binnenstappen. Het is wel de bedoeling het concept van de winkel uit te leggen aan mensen die aankopen zonder lid te zijn zodat ze zo snel mogelijk wel lid worden. Zo zien we er op toe dat dit niet op regelmatige basis voorkomt.

WERKEN

Bij Coop Centraal werkt iedereen elke maand een paar uur mee.
Dit kan op 2 manieren:

1. Je wordt vaste coöperant: elke maand neem je op een vast moment een shift op. Voor het begin van elke maand wordt het overzicht nog eens doorgegeven ter herinnering en bevestigt elke vaste coöperant hun aanwezigheid.
2. Je wordt vliegende coöperant: je bent flexibel en kan shiften opnemen waar extra nodig is.

Dit gebeurt aan het begin van elke maand via een overzichtsformulier met alle open shiften. Om operatief te zijn zou elke actieve coöperant 1 shift per maand moeten werken. Echter omdat ons project nog in opstart is, is elke coöperant maar verplicht om 1 shift per 2 maanden op te nemen. Als je regelmatig aankoopt en drie maanden opeenvolgend geen shift opneemt, wordt er van je verwacht dat je een extra shift opneemt. Zo compenseer je het werk dat je Coop Centraal verschuldigd bent.
Het is geen optie om meer te betalen en in ruil daarvoor geen shift op te nemen. Dit staat in schril contrast met wat Coop Centraal tracht te doen. Gemeenschapsvorming is één van onze belangrijkste waarden en valt niet af te kopen. Noch is het een optie iemand anders te betalen om je shift uit te voeren. De werkplanning kan je vinden via de webshop, als je ingelogd bent via het kopje ‘Werkplanning’. Hier vind je zowel het maandelijkse overzicht van de vaste en ingeplande shiften (zoals deze link), open shiften kan je herkennen aan de lege, geel gefluoriceerde vakjes en mag je altijd zelf je naam aan toevoegen. We werken op dit moment met een maandelijkse planning, wat betekent dat er sommige maanden meer shifts zijn dan andere maanden afhankelijk van het aantal bestelmomenten en het aantal dagen in de maand.
De werkplanning wordt 2 weken voor het begin van een nieuwe kalendermaand ook nog eens via mail doorgestuurd en in de regelmatige mails zullen oproepen staan voor shifts die nog niet ingevuld zijn.
Laat het altijd zo veel mogelijk op voorhand weten als je niet kunt komen werken en ga zelf op zoek naar vervanging via de Whatsapp-kanalen. Zo zorgen we ervoor dat er niemand last-minute hun planning moet aanpassen om ervoor te zorgen dat de winkel toch open is.
Je staat altijd samen met iemand die al winkelervaring heeft, een ‘veteraan’ die weet wat er moet gebeuren tijdens een bepaalde shift. Als je eenmaal wat ervaring hebt opgedaan, kan je ook de rol van veteraan opnemen. Er zijn enkele terugkerende taken: winkel openhouden, winkel kuisen, levering uitpakken en bestellen bij de groothandel. Voor deze taken wordt ten laatste een dag op voorhand een briefing doorgestuurd met de uitleg van de taak en eventuele extra/speciale taken van die week.

Iedereen?
Op dit moment werkt iedereen die deel is van Coop Centraal elke maand een paar uur mee. Er wordt nog geen rekening gehouden met de grootte van het huishouden of voor hoeveel personen je boodschappen doet. Dit betekent dat zowel een gezin van 5 personen die coöperant is, als een alleenstaande die coöperant is, beide een shift per maand zullen werken.
Dit kan veranderen in de toekomst na bespreking op een volgende AV.

Proefperiode van twee maand
Als nieuw lid ben je niet verplicht om een shift op te nemen. Dit mag zeker wel en is zeker aan te raden. Zo krijg je een beter zicht op wat de verschillende shiften inhouden en leer je makkelijker andere coöperanten kennen. Na deze proefperiode verwachten we dat mensen een shift of concrete taak opnemen en worden ze hierover gecontacteerd.

Ik kan niet komen werken. Wat nu?
Kan je de shift niet opnemen door dat je ziek bent of moet zorgen voor iemand die ziek is? Je moet in dit geval niet inhalen, al kan het wel voorvallen dat je van shift ruilt met iemand anders indien er geen extra vervanging mogelijk is. Last-minute afzeggen (48u voor de start van de shift zonder gegronde reden) zorgt voor veel extra werk. Het is hier dan ook de bedoeling dat je deze shift inhaalt en een extra shift opneemt ter compensatie.

Uitzonderingen
Natuurlijk kunnen er altijd onvoorziene situaties voorkomen. We gaan hier zo meegaand mogelijk mee om. Als je ziek bent, ben je gewoon ziek.
– Ziekte
– Overlijden van een naaste

Vakantie-modus
In de vakantiemaanden juli en augustus voorzien we ons op andere openingsuren.
Ben je een hele maand afwezig? Laat dit dan weten, dan hoef je deze maand ook niet te werken.

UITSTAPPEN
Op dit moment werken we nog via de bestuursvorm vzw en is het niet mogelijk je donatie terug te krijgen als je geen lid meer wilt zijn van het project.

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0